pátek 20. ledna 2017

Prostě lívance (z kyselého/kysaného mléka)

Lívance patří do skupiny jídel z dětství, které se mi ani jako dospělé nezajedly.

Moje mamka je dělala nejčastěji v okamžiku, kdy jí zkyslo mléko. A byly božské. Obalovali jsme je v krupicovém cukru smíchaném s mletou skořicí. K tomu hrnek bílé kávy. Mňam.

Jenže co jsem vylétla z hnízda, lívance se nekonaly. A hlavně - stalo se vám někdy, že by vám krabicové mléko zkyslo? Mně nikdy. Vždycky zhořklo. Brrr. Tak jsem se konečně zdravě naštvala, mléko v tetrapaku prohlásila za nouzovku, a jala se kupovat čerstvé mléko. A ejhle, i na lívance došlo :-).

Recept jsem hledala na internetu - jak jinak. Zkusila jsem hned první, který se mi pozdával. A ono to bylo ONO! Přesně ta chuť, co jsem si pamatovala z dětství. Navíc jsem si k nim tehdy přidala jablečné pyré či přesnídávku, aby to mělo tu správnou šťávu. No co vám mám povídat - dvouapůlleté dítě snědlo na posezení 10 lívanců, a nemělo dost :-).

A protože si pokaždé říkám, že si KONEČNĚ ten recept musím napsat, udělala jsem dnes v procesu přípravy pár fotek a recept vkládám do virtuální kuchařky. Zdroj tentokrát neuvádím, protože jsem recept našla na více webech prakticky identický, takže asi tak. Ten, kdo tenhle geniálně jednoduchý recept vymyslel, už na internet beztak asi nechodí.


Pokud máte rádi lívance a nemáte svůj zaručený recept, zkuste ten můj.

Lívance z kyselého/kysaného mléka


Pro 4 hladové děti budete potřebovat:

2 hrnky* kyselého mléka (nemusí být echt kyselé, stačí mléko na hraně, kdy si nejste jistí, jestli ho do kafe nalít, nebo radši ne) / VARIANTA: kysané mléko (Kyška, podmáslí, kefírové mléko...)
špetka soli
1 lžíce cukru
2 vejce
1,5 hrnku* polohrubé mouky
olej / ghí na smažení (hlasuji pro ghí)
*) hrnek používám o objemu 250 ml

cukr krupice nebo třtinový cukr
mletá skořice
jablečné pyré / přesnídávka

Postup:


1. Mléko osolte, přidejte cukr, žloutky a dobře promíchejte metličkou. Na stálého míchání přidávejte prosátou mouku a nechte chvíli stát.
VARIANTA: Pokud použijete kysané mléko (Kyšku, podmáslí...), krok se šleháním bílku můžete vynechat a ušetřit čas i nádobí. Kysané mléko těsto "nakypří" tak nějak přirozeně. Mimochodem, jinou variantu už skoro nedělám.



2. Bílky ušlehejte se špetičkou soli a tuhý sníh z bílků opatrně vmíchejte do hladkého těsta.


Takhle by mělo vypadat těsto

3. Lívanečník nebo pánvičku nechte rozpálit, lehce pomastěte a smažte lívance.



4. Usmažené lívance odkládejte na papírovou utěrku (je-li třeba), poté servírujte dle zvyklostí.

TOHLE u mě v kuchyni normálně k vidění není - je jasné, že lívance jsou v komínkách :-)


U nás doma je obalujeme v cukru se skořicí a servírujeme s jablečným pyré. Jestli ho dáte vedle, nebo rovnou na lívance, je čistě na vás (s dětmi a bez příborů hlasuji pro variantu "rovnou na lívance" ;-) ).


TIP na závěr: Doporučuji podávat do nejdříve - tak chutnají nejlíp.

P.S.: Recept jsem původně uveřejnila na mém původním blogu, ale protože chci mít recepty jen na jednom místě, proto ten přesun (a lehký facelifting).

Žádné komentáře:

Okomentovat