neděle 3. července 2016

Pšenično-špaldové pečivo

Domácí pečivo je prostě domácí pečivo. Je s ním určitě víc práce, než když dojdete koupit 10 housek do krámu, ale nějak už to takhle nevnímám. Baví mě to, chutná to, a o tom to je.

Tentokráte jsem neměla doma sádlo, tak jsem zaimprovizovala a zkusila máslo. A dala pšeničnou a špaldovou hladkou půl na půl. Zadělala jsem jeden den pozdě večer, pekla druhý den dopoledne. Původně měly být ke snídani, ale dopadlo to jinak. To je tak, když je někdo marod a navíc "blbne" - třeba že po nocích zpracovává všechno ten den sklizené ovoce, peče bublaninu, vaří džemy a jde spát v půl třetí. To se gesta - jako právě upečené houstičky akorát na snídani - dělají těžko.


Chcete si taky upéct tuhle voňavou nádheru?

Suroviny


250 g hladké mouky
250 g špaldové hladké mouky
260 g vlažné vody
30 g sádla nebo másla
2 čajové lžičky soli
1/2 kostky droždí
lžička cukru
mák na posyp

Postup


1. Smíchejte kvasnice, vodu, a cukr a nechte 15 minut pracovat. Nečekejte stejnou aktivitu jako u klasického kvásku z mléka, tekutiny je tu hodně a úplně stačí, když po těch 15 minutách uvidíte sem tam nějakou bublinu na povrchu.
2. Prosijte mouku, přidejte sádlo nebo máslo, sůl a kvásek. V robotu s hnětacím hákem to zabere asi 8 minut než je těsto hladké, ručně si máknete o trochu víc. Těsto by se mělo v závěru pěkně odlepovat od stěn mísy. Takto připravené těsto lehce poprašte moukou a nechte kynout 30 minut pod igelitem (nebo jako jsem to vyzkoušela několikrát já - zadělejte těsto večer, dejte ho do dostatečně velké mísy s víkem, to celé do igelitky, a to vše na noc do lednice). Poznámka: mísa na fotce se ukázala po pár hodinách v lednici dosti malá, takže buďte velkorysejší hned ze začátku :-)



Postup pro kaiserky / raženky: 
3. Těsto rozdělte na 12 stejných dílů o váze cca 70 g, vyválejte kuličky a nechte 10 minut odpočívat.
4. Raznicí na kaiserky nebo raženky (koupila jsem od značky Tescoma) zatlačte na těsto tak, abyste se zastavili cca 2 mm nad pracovní plochou. Pečivo pokládejte vrchní stranou dolů na pečící papír, přikryjte fólií a po 15-20 minutách otočte a nechte znovu přikryté kynout dalších 15-20 minut.
5. Mezitím včas předehřejte troubu na 250°C (horní dolní), plech pro vytvoření páry dejte na nejspodnější rošt.



6. Po vykynutí postříkejte vodou a posypte mákem a plech s pečivem vložte na rošt do spodní třetiny trouby. Opatrně vylijte hrnek horké vody na rozpálený plech na dně a rychle zavřete troubu.



7. Asi po 5 minutách snižte teplotu na 230°C, celkový čas pečení je asi 12 minut a pečivo má krásnou světle hnědou barvu. Vyskládejte tvary na mřížku, případně můžete postříkat vodou z rozprašovače (kůrka nebude tak tvrdá a pečivo se bude lesknout), a nechte vychladnout.



Postup pro pletýnky / zamotánky:
Rozdíl je pouze v bodě 4. Vytvarujte, položte na plech a nechte kynout 30-40 minut. Na internetu je spoustu videonávodů, jak tvarovat pečivo. Ale třeba pletýnky jsem dnes dělala tak, že jsem kuličku rozválela na válec, nařízla ho na třech místech, spletla a konce pak jen dotvarovala. Zamotánky jsem dělala z jednoho dlouhého válečku. Popsat to moc nejde. Slibuji, že příště nafotím :-).



Poznámka: pokud nechcete zapařovat troubu a ani nevlastníte troubu s parní funkcí, postříkejte před vložením do trouby pečivo i pečící papír vodou z rozprašovače - sice to není tak poctivé zapaření, ale lepší něco nežli nic :-)

Ať se dílo podaří :-).

Zdroj: Prvotní inspirací mi byl recept Martina Kubíka na rohlíky dobré i druhý den. Tvar, která jsem si interně nazvala "zamotánky", jsem také poprvé viděla u Martina. Na FB najdete jeho recepty na stránce Dobře zadělaná kuchyň.

1 komentář:

  1. Já také peču špaldové housky a jsou vynikající :-) . Peču je teda jenom v neděli, když je u nás zavřená pekárna . Přece jen je to časově docela náročné, tak si nedokážu představit, že bych měla stihnout po práci ještě udělat pečivo. To si radši koupím křupavý chléb a housky si dáme v neděli :-) .

    OdpovědětVymazat